Document

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه

تخمدان پلی کیستیک و عوارض پوستی آن، از پرمویی و آکنه تا ناباروری و ریزش مو

2.webp

تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماریهای شایع خانمها به خصوص در سنین جوانیست. حدود 30 درصد از افراد در سنین باروری به این بیماری مبتلا می شوند . علت این بیماری به طور کامل شناخته شده نیست ، ولی به نظر پزشکان مهمترین عامل ایجاد آن ،اختلالات غدد مترشحه درون ریز است ، به خصوص اختلالاتی که در آنها افزایش هورمونهای مردانه یا همان آندروژنها دیده می شود . افزایش آندروژنها می تواند به علت افزایش ترشح هورمونها از تخمدان یا غدد فوق کلیه باشد که سبب پر مویی ،چرب شدن پوست و آکنه یا جوش به درجات مختلف می شود این علایم معمولا پیشرفت کندی داشته و شدت کمتری نسبت به سایر مشکلات هورمونی مانند مشکلات غدد فوق کلیوی و بدخیمی ها دارند. حدود 50-40 درصد مبتلایان به کیست تخمدان چاق هم هستند! این مساله به علت افزایش هورمون تستوسترون آزاد و تولید دائمی استروژن از آندروژن است . از دیگر نشانه های این بیماری ضایعات پر رنگ پوستی است که به رنگ قهوه ای هستند و بیشتر در مناطق گردن ، زیر بغل و کشاله ران دیده می شوند . چگونه کیست تخمدان را درمان کنیم ؟! بیشتر مبتلایان به تنبلی تخمدان از سه چیز شاکی هستند : 1. پر مویی 2. آکنه 3. عدم تخمک گذاری یا تخمک گذاری بی موقع که باعث ناباروری می شود. برای درمان پر مویی بهتر است این نکته را بدانید که درمان طبی پرمویی بر موهایی اثر می کند که وابسته به آندروژن یا همان هورمون مردانه باشد.این موها شامل موهای صورت ،سینه و کشاله ران است .موهای سایر نقاط بدن نظیر اطراف سینه ، بازوها پشت و ساق پاها پاسخ مناسبی به درمان طبی نمی دهند . بیشتر پزشکان برای درمان پرمویی از قرصهای ضد بارداری و داروهای دیگر(مانند اسپیرونولاکتون) استفاده می کنند.(مطابق تجربه شخصی من داروی سیپروترون کامپاند با نام تجارتی دیان پاسخ درمانی خوبی بر روی اینگونه بیماران داشته است) اما فراموش نکنید که حداقل زمان لازم برای مشاهده آثار درمانی حدود 6 ماه است و نباید یه این زودیها از مصرف این داروها ناامید شوید.گاهی هم کیستهای بزرگ علائمی مانند دل درد شدید و ناگهانی (شبیه آپاندیسیت ) ایجاد می کنند و یا ممکن است در داخل شکم پاره شوند که نیاز به عمل فوری جراحی دارند.جالب اینجاست که آن دسته از موهایی که مدت های طولانیست که رشد کرده اند و ضخامت زیادی دارند ، به درمان طبی پاسخ نمی دهند و باید با روشهای فیزیکی(مثل درمان با لیزر یا موبرها ) آنها را از بین برد . پس اگر شما هم این مشکل را دارید هر چه سریعتر تا دیر نشده به پزشک متخصص غدد یا زنان و زایمان مراجعه کنید و درمان را شروع کنید تا بهبود بیماریتان سریعتر شود.

علت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به‌طور کامل مشخص نیست، اما شواهد علمی به عدم تعادل هورمونی، به‌ویژه تستوسترون اضافی (که به هیپرآندروژنیسم نیز معروف است) و مقاومت به انسولین اشاره می‌کند. PCOS شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است. عدم تعادل هورمونی در PCOS، روند تخمک‌گذاری را مختل می‌کند و بدون تخمک‌گذاری، بارداری امکان‌پذیر نیست. PCOS در یک دامنه و طیف وجود دارد، به این معنا که هر زن مبتلا به PCOS، علائم و نشانه‌های یکسانی ندارد. به دلیل تفاوت در ویژگی‌ها و علائم این سندرم، تشخیص آن دشوار است. تظاهرات پوستی PCOS چیست؟ آکنه‌های مرتبط با PCOS اغلب در قسمت تحتانی صورت، از جمله خط فک، چانه و بالای گردن ظاهر می‌شوند. اگرچه این قانونی حتمی نیست، اما این مناطق به عنوان الگوی هورمونی برای آکنه در نظر گرفته می‌شوند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است متوجه شوند که ضایعات آکنه، عمیق‌تر و بزرگ‌تر است و کندتر برطرف می‌شود. آکنه در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک معمولاً در زمان قاعدگی بدتر می‌شود. متخصصان پوست اغلب استفاده از قرص‌های ضدبارداری خوراکی یا دارویی به نام اسپیرونولاکتون را برای درمان این نوع آکنه توصیه می‌کنند. این درمان‌ها، زمانی‌که در بیماران مناسب که هیچ‌گونه منع مصرفی برای آن‌ها وجود ندارد، استفاده می‌شود، در پاکسازی آکنه بسیار مفیداند. هیرسوتیسم یا رشد بیش‌از حد مو در مناطقی که مو‌ها معمولاً وجود ندارند یا کم‌اند، یکی دیگر از علائم پوستی PCOS است. مناطق شایع هیرسوتیسم شامل چانه، گردن، شکم، قفسهٔ سینه یا پشت است. اما در پوست سر، طاسی یا نازک شدن مو‌ها دیده می‌شود. هر دوی این مشکلات مربوط به افزایش هورمون تستوسترون است. گاهی اوقات، بیماری پوستی دیگری به نام acanthosis nigricans، مناطق تیره و مخملی در پوست نواحی گردن و زیربغل، ظاهر می‌شود. این نوع بیماری پوستی با مقاومت به انسولین نیز مرتبط است و ممکن است به دلیل تحریک سلول‌های پوست توسط انسولین باشد که باعث رشد بیش‌از حد آن‌ها می‌شود.